Mâtürîdî Düşüncede İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme
Açıklama
Kelâm tarihinde teolojik bağlamda başlıca iki ahlâk teorisi öne çıkar. Allah'ın ahlâken aşkın (ahlâk üstü) bir varlık olduğunu savunan Eş‘arîlik ile O'nun tıpkı insanlar gibi ahlâkî sorumluluk sahibi bir özne olduğunu düşünen Mu‘tezile. Eş‘arîlere göre zâtı gereği yetkin bir varlık olan Allah'ın fiillerinde ahlâkîlik aramak anlamsızdır. Evrensel ahlâk yasası (adl) karşısında tüm özgür fâillerin eşit bir konumda bulunduğunu vurgulayan Mu‘tezile ise ahlâkın aynı zamanda bazı yükümlülükleri de (vücup) beraberinde getireceğinin farkındadır. Hanefî düşünce ortamında geliştirdiği “ilâhî hikmet” öğretisiyle İmam Mâtürîdî, her iki teorinin de doğurduğu ahlâkî ve teolojik mahzurlarından uzak bir yaklaşım sergilemeyi amaçlar. Ona göre Allah tam anlamıyla ahlâkî bir varlıktır. Bu durum kendisini sınırlamadığı gibi, O'na bir zorunluluk da yüklemez. Çünkü ahlâk (hikmet) Allah'ın iradî bir tercihi değildir, bilakis zâtî kemâlinin bir parçasıdır. Felsefenin “saf iyilik” olan tanrısına benzer biçimde, bu yorum da Allah'tan zulüm ve kötülüğün kaynaklanmayacağını garanti eder. Ancak O'nun hakîm oluşu, kulları üzerindeki irade ve tasarrufunun önünde bir engel teşkil etmez.
9786256746350
2602589
https://www.benlikitap.com/urun/maturidi-dusuncede-ilahi-hikmet-tanri-ahlak-iliskisi-uzerine-mukayeseli-bir-inceleme
Mâtürîdî Düşüncede İlâhî Hikmet;Tanrı-Ahlâk İlişkisi Üzerine Mukayeseli Bir İnceleme
262.50
Kelâm tarihinde teolojik bağlamda başlıca iki ahlâk teorisi öne çıkar. Allah'ın ahlâken aşkın (ahlâk üstü) bir varlık olduğunu savunan Eş‘arîlik ile O'nun tıpkı insanlar gibi ahlâkî sorumluluk sahibi bir özne olduğunu düşünen Mu‘tezile. Eş‘arîlere göre zâtı gereği yetkin bir varlık olan Allah'ın fiillerinde ahlâkîlik aramak anlamsızdır. Evrensel ahlâk yasası (adl) karşısında tüm özgür fâillerin eşit bir konumda bulunduğunu vurgulayan Mu‘tezile ise ahlâkın aynı zamanda bazı yükümlülükleri de (vücup) beraberinde getireceğinin farkındadır. Hanefî düşünce ortamında geliştirdiği “ilâhî hikmet” öğretisiyle İmam Mâtürîdî, her iki teorinin de doğurduğu ahlâkî ve teolojik mahzurlarından uzak bir yaklaşım sergilemeyi amaçlar. Ona göre Allah tam anlamıyla ahlâkî bir varlıktır. Bu durum kendisini sınırlamadığı gibi, O'na bir zorunluluk da yüklemez. Çünkü ahlâk (hikmet) Allah'ın iradî bir tercihi değildir, bilakis zâtî kemâlinin bir parçasıdır. Felsefenin “saf iyilik” olan tanrısına benzer biçimde, bu yorum da Allah'tan zulüm ve kötülüğün kaynaklanmayacağını garanti eder. Ancak O'nun hakîm oluşu, kulları üzerindeki irade ve tasarrufunun önünde bir engel teşkil etmez.
- Taksit Seçenekleri
- Axess KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13QNB Finansbank KartlarıTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13Ziraat Combo KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13Bonus KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13Paraf KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13Maximum KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13World KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,504--6--9--SağlamKartTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13Diğer KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502--3--4--6--9--Advantage KartlarTaksit SayısıTaksit tutarıGenel ToplamTek Çekim262,50262,502131,25262,50387,50262,50465,63262,50650,31301,88936,46328,13
- Yorumlar
- Yorum yazBu Kitabı Henüz Kimse Yorumlamamış.